Onze reis kan beginnen. We zijn er klaar voor.

4 augustus 2015 - Hoensbroek, Nederland

De rugzakken zijn gepakt. We zijn uitgerust en vandaag starten we onze eerste dag Gelukkig is het een reisdag: bus, trein, bus en nog een bus. Dan zijn we tegen 15.00 uur in Vessum. Frans heeft al een pelgrimsroute paspoort, maar ik nog niet. Dat paspoort kan ik in Vessum kopen. Het is wel nodig anders mogen we geen gebruik maken van de abdijen om er te overnachten.
Morgenvroeg worden we door pater Benny weggezonden en krijgen we de felbegeerde Sint Jacobsschelp. Maar we wandelen deze 18 dagen niet als arme pelgrims want we overnachten heel vaak in prachtige B&B 's.
Het is nou eenmaal vakantie he?
Als ee over 3 jaar een half jaar gaan lopen dan hebben we weinig keuze wat betreft overnachtingsadressen.
Nu hebben we alles vooraf uitgezocht en geboekt. Dat was een heel karwei, maar wel leuk.
We nemen ons vooral veel tijd om te genieten van de omgeving en de pauzes. Frans heeft zo goed als het kon leuke cafeetjes of brasserieën uitgezocht op de route. Ik vind het best spannend, want elke route is zelf uitgezocht rn beschreven. Gelukkig heeft Frans hier ervaring mee. Vroeger heeft hij op de " Lucas"......momenteel Adelante voor de P.V. (personeelsvereniging ) ontzettend veel autorally 's en wandeltochten uitgezet.
Daar hebben we nu profijt van.
Ik heb alle routes gecontroleerd. Alleen dat al heeft mij uren werk gekost. Maar des te meer leef je naar deze dag toe.
Nu regent het. Vreemd om al bij de voordeur weg te moeten gaan in de poncho's. ...ha ha. Stiekem denk ik dan..." die ouwe gekken "........een georganiseerde vakantie in het buitenland was ook mooi geweest en de kosten??? daar hoef je het niet voor te doen....ha ha.