Dag 1 Vessem Postel

5 augustus 2015 - Postel, België

Vandaag was onze eerste wandeldag. We wilden eigenlijk vroeg vertrekken omdat het warm zou worden. Maar in de Pelgrimshoeve te Vessum vroeg pater Fons of wij weggezonden wilden worden. Hij zou dan onze schelpen zegenen en ons een voorspoedige reis toewensen. Dat wilden we wel.
Hij zou tegen 8.45 uur komen want hij woonde niet inbde pelgrimshoeve.
Na het ontbijt was hij er tegen 8.45 uur. Hij nam ons mee naar de kapel en samen met de 2 vrijwilligers Jan en Arie las hij een prachtig gedicht voor.
Het was toch wel erg bijzonder. We kregen 2 kaarsen en de schelpen werden gezegend.
Tegen 9.20 uur werden we uitgezwaaid.
Het eerste stuk ging prima en in Eersel pakten we een terrasje. Mmmmm heerlijke koffie en Frans een lekker biertje.
Vanuit Eersel was het nog 11 km. Dat viel ons toch wel na een uurtje of 2 wat zwaar. Gelukkig kwamen we weer langs een terrasje.
Heerlijke courgette soep gegeten met stukjes zalm en Frans tomatensoep.
Van daaruit waren we vlakbij de Belgische grens en moesten we nog dik 4 km lopen.
De Postelseweg is een lange weg en gaat alsmaar rechtdoor.
Gelukkig was er genoeg schaduw maar het vervelende was sas dat we op het fietspad moesten lopen Dat was erg smal en de fietsers kwamen van voor en van achter.
Dat betekende dat we vaak moesten stoppen.
Ik kreeg van de warmte en de zware rugzak ook last van mijn linkerheup.
Wat waren we blij om de abdij te zien.
Gelukkig was er een lift, alhoewel we op de eerste verdieping moesten zijn. De sleutels van onze kamer lagen al klaar.
Het gastenverblijf was pas nieuw. Sober maar mooi en dchoon. Pater Benny verwelkomde ons om 16.00 uur en toen we de handdoeken en het beddengoed hadden zijn we ons eerst gaan verfrissen. Daarna om 18.00 uur baar de gebedsdienst en vervolgens het avondmaal.
Aardappelsalade brood en kaas.
Ach ja Veel honger had ik niet, daarvoor was ik te moe.
Na het eten werd er met zijn alken opgeruimd, afgewassen en afgedroogd........tja dat was hier gebruikelijk.
Frans wilde natuurlijk ook nog het Postels bier proeven. Dat kon je drinken in de bar. Jammer genoeg hadden ze geen wijn. Dus voor mij deze keer maar niets want water had ik al genoeg gehad vanwege die hitte....
Hopelijk is het morgen niet meer zo warm.